Przedmiot dotyczy zagadnień rozwoju człowieka w jego psychospołecznym zakresie funkcjonowania i zachowania.
Rozwój człowieka w ramach tego przedmiotu traktowany jest zarówno jako efekt zmian indywidualnych w kontekście całokształtu uwarunkowań społeczno-kulturowych i aktywności własnej dzięki którym powstają zarówno wspólnoty ludzkie, jak i wytwory kultury materialnej i duchowej oraz jako obszar całożyciowej pracy nad sobą wynikającej z konieczności ustawicznego kształcenia i samowychowania.
Szczegółowe cele obejmują ukształtowanie świadomości konieczności pracy nad sobą, umiejętności określania aspiracji i wyznaczania celów życiowych, wykształcenie podstawowych umiejętności i technik pracy nad sobą w kontekście wiedzy dotyczącej samopoznania opartej na umiejętności przeprowadzania samooceny. Oczekuje się, że osiągnięcie powyższych celów umożliwi w przyszłości efektywną realizację pełnionych ról społecznych i grupowych, harmonijną współpracę z innymi w kontekście wykonywanych zadań zawodowych z gotowością do współpracy i przezwyciężania konfliktów oraz podejmowania odpowiedzialności za efekty pracy własnej i zespołu, a rozwinięte tendencje samorealizacyjne umożliwią ciągłe doskonalenie w obszarze osobowościowym i zawodowym.